Volg Annalise     

 
 

Market Intelligence Market Intelligence Wij ondersteunen u bij business development vraagstukken. Welke trends en ontwikkelingen kunnen impact hebben op uw business? »

Services Services Annalise levert u maatwerk services waarmee u de meest kansrijke groeirichting kunt bepalen door middel van inzicht in uw externe omgeving. »

Over Annalise Over Annalise Annalise Market Intelligence heeft zich gespecialiseerd in market intelligence. Annalise werkt voor de top-100-bedrijven in het Nederlandse en internationale bedrijfsleven. »

Werken bij Annalise Werken bij Annalise Met gedreven en enthousiaste mensen maken wij graag kennis. We hebben regelmatig plaats voor nieuwe teamleden op verschillende ervaringsniveaus. »

Terug naar de nieuwslijst »

Nieuws & Publicaties


19 mei 2016

Wat is voor u de definitie van een interessante markt?

Door Gerdi Hogendoorn

Regelmatig krijgen wij de vraag “Help ons te focussen op de meest succesvolle markten of PMC’s voor business development”.

Dan stellen wij uiteraard als eerste de vraag, wat is voor jullie als bedrijf de definitie van succesvol? Waar het ene bedrijf vooral veel marge moet maken, zoekt het andere bedrijf naar kansen om zoveel mogelijk volume af te kunnen zetten.

Een model dat wij vaak inzetten bij dit type vraagstukken, is een MABA analyse. Dit helpt inzichtelijk krijgen welke markten of pmc’s een hoge markt aantrekkelijkheid (MA) hebben en waar het ook haalbaar (BA) is voor het bedrijf om te ontwikkelen.

In een gezamenlijke sessie bepalen we wat de indicatoren zijn die maken dat een land of sector aantrekkelijk is voor onze klant. Dit zijn externe factoren waar het bedrijf geen invloed op heeft, zoals bestedingsvermogen, marktgrootte en –groei, marktrisico’s, distributie, urbanisatie, verwesterlijking.

Om te voorkomen dat er pareltjes worden gevonden waar onze klant onmogelijk in kan acteren, is het minstens zo belangrijk te analyseren hoe goed onze klant in staat is in de betreffende markten te acteren, de concurrentiepositie. Hier heeft het bedrijf wel invloed op. Kennis hierover is vaak intern aanwezig, wat niet betekent dat het ook altijd snel gevonden wordt. We kijken dan naar het marktaandeel, marktconcentratie, te realiseren marge, kostenfactoren, eigen netwerk, marktkennis, mogelijkheden tot differentiatie, acceptatie portfolio.

Op basis van deskresearch, expert interviews en interne interviews met sales, marketing en corporate strategie worden de inzichten verkregen. Op basis van de analyse komt duidelijk naar voren op welke markten het bedrijf vooral moet focussen gezien zijn huidige belangrijke positie of de mogelijkheden tot groei.

Middels strategische workshops wordt met interne stakeholders vervolgens de strategische focus bepaald. Iedereen is betrokken bij de besluitvorming. Alle kennis en inzichten komen samen en helpen tot een gefundeerde lange termijn strategische besluitvorming.

Speelt u ook met dergelijke vragen of bent u geïnteresseerd? Neem gerust contact met ons op.



mail this