08-05-2019

Verzekeringen: Hoe blockchain de branche gaat veranderen!

Recentelijk kijken steeds meer bedrijven hoe zij de mogelijkheden van de blockchain optimaal kunnen benuttenHet heeft de potentie om de kosten te verlagen, processen te versnellen, transparantie te vergroten en beveiliging te verbeteren. Dit geldt ook voor de verzekeringsindustrie. Gaat deze technologie de verzekeringsmarkt op zijn kop zetten? En hoe kan uw organisatie hier op inspelen? 

Volgens s ’wereld grootste institutionele investeerders zal de blockchain de komende tijd in veel boardrooms op de agenda staan, zegt een survey van de Global Blockchain Business Council (GBBC). Onderzoek van PwC schetst dat afgelopen jaar 84% van de managers in de 15 onderzochte landen al met blockchain bezig waren.  

Wat is de blockchain?

De blockchain is een (online) opslag methode waarbij data alleen wordt opgeslagen indien het volgens de beheerders van de data voldoet aan de volgende twee voorwaarden: 1. de data is correct. 2. degene die de data wil opslaan, heeft toestemming om dit te doen. Deze data staat decentraal opgeslagen, is inzichtelijk voor iedereen en wordt door iedereen beheerd.  Het is als een grote interactieve spreadsheet die iedereen kan zien, en die (onder bovenstaande voorwaarden) door iedereen kan worden bijgewerkt. Wanneer een wijziging is gemaakt, wordt deze direct overgenomen in alle kopietjes van de spreadsheet, overtal ter wereld en op elk moment. Indien een blockchain besloten is, dan is dit niet voor iedereen toegankelijk.  

In onderstaande video wordt de technologie in zes minuten uitgelegd: 

Blockchain & de verzekeringsmarkt

Ook in een doorgaans conservatieve sector als de verzekeringsmarkt wordt steeds vaker gekeken naar de potentie van blockchain. EY erkent de belangrijke rol die de blockchain kan gaan spelen in deze industrieExperts zijn ervan overtuigd dat deze technologie een grote invloed gaat hebben op fraude detectie en risicomanagement. Een gedecentraliseerd digitaal archief kan autonoom op grote schaal worden gebruikt om de authenticiteit van klanten, de polis en transacties (zoals claims) te verifiëren door het tonen van een volledig historisch overzicht. Op deze manier kunnen verzekeraars dubbele transacties of verdachte zaken detecteren.  

Dit is maar een van de vele mogelijke toepassingen in de verzekeringsbranche, want ook op het gebied van claim management, betalingsmethodes, customer due diligence en product ontwikkeling wordt het gebruik van de blockchain onderzocht.  

Door de ervaring van Annalise met onder andere inkomens- en verzuimverzekeringen begrijpen wij als geen ander welke impact dergelijke technologie op de markt kan hebben. 

Voorbeelden in de praktijk:  

  • MetlifeEen van de grote spelers in de markt onderzoekt de mogelijkheid om de transparantie van levensverzekeringen te verbeteren. Via de Ethereum blockchain worden familieleden automatisch op de hoogte gebracht van het bestaan van een levensverzekering bij overlijden.  
  • LemonadeEen startup die huiseigenaren en huurders verzekeringen biedt die wordt beïnvloed door kunstmatige intelligentie, blockchain en gedragsanalyse. 
  • Black insurance: Een digitale verzekeringsmaatschappij op de blockchain, die crowdfunding introduceert in de markt.  

In blinde paniek direct achter deze trend aanrennen?
Nee. Hoewel een dergelijke ontwikkeling mogelijk een impact gaat hebben op uiteenlopende industrieën, vergelijkbaar met de komst van het het internet in de jaren 90, zijn er nog verdere verbeteringen nodig voordat het “mainstream” zal worden. Een van de redenen is de beperkte schaalbaarheid van de bestaande blockchainsDaarnaast is het gebrek aan vertrouwen in de blockchain een van de barrières volgens onderzoek van PwC 

Experimenteer met innovatie 

De impact de blockchain op verschillende markten kan hebben is onbekend, maar het laat zien hoe belangrijk innovatie is om boven de concurrentie uit te stijgen. Benieuwd hoe Annalise productinnovaties & kansen op de markt onderzoekt om groeivraagstukken te tackelen? Of welke meerwaarde de expertise van Annalise in deze markt voor uw organisatie kan hebben? Neem vrijblijvend contact op om te sparren over de mogelijkheden.  


Robin van den Bogaard | Consultant bij Annalise Market Intelligence

Met de juiste combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve inzichten ondersteun ik de klant in het nemen van strategische en tactische beslissingen. Zo draag ik bij aan het succesvol zakendoen van morgen.

Email: rvdb@annalise.nl | Tel: 030 214 8303